Bevezető

Először arra gondoltam, indítok egy ilyen blogot. Aztán meg arra, hogy mégsem, mert túl macerás, meg úgyse érdekel senkit rajtam kívül. Aztán egy-két ember mondta, hogy őt talán érdekelné, végül rászántam magam.

A blogban a Rajna-vidék középkori (preromán, román és gótikus stílusú) építészeti emlékeit fogom bemutatni. A még legalább részben álló, a fenti feltételeknek megfelelő épületek (nagy többségük persze templom) száma kb. hatszáz, kissé változhat annak függvényében, hogy pontosan mit tekintünk még állónak, hogyan definiáljuk a jelzett építészeti stílusokat, és hogyan is értelmezzük a régió határait. Hogy mindet bemutassam, az teljesen kizárható. De talán tudok majd mutatni pár érdekességet, amik megérnek egy pillantást.

Erre a környékre egyébként a francia stílus (amit később gótikának neveztek el) komoly késéssel érkezett meg, ezért tisztán gótikus épületből nincs sok. Annál több eredetileg román, de később részben gótikusra átalakított, ill. románként elkezdett, de gótikusként befejezett templomot találunk.

limburg_1.jpg

A limburgi dóm

A bemutatott épületek sorrendjében semmilyen logikát nem érdemes keresni, kb. ahogy eszembe jut, ill. ahogy eljutok/eljutottam oda, olyan sorrendben fognak felkerülni.

A blog javarészt saját képeket fog bemutatni, egy-két alkalommal fogok idegen képeket feltenni, ha az adott témát én nem tudom lefotózni, mert pl. légifelvétel, vagy valahol tilos fényképezni, vagy egyszerűen a kép egy korábbi, ma már nem létező állapotot mutat be.

maria_laach_1.jpg

A maria laachi apátsági templom

Aki arra számít, hogy az építészettörténeti doktoriját az én blogomból fogja összeollózni, annak csalódást fogok okozni. De aki csak szívesen megnéz néha pár képet egy-egy régi épületről, meg elolvassa pár sorban, hogy hol is van ez az épület, és kb. mikor épült, annak érdemes rendszeresen visszalátogatnia.